Köpvillkor Nordicink

Klicka här för att komma direkt till köpvillkoren för företag.

Köpvillkor – privatpersoner

Dessa vid var tid gällande köpvillkor för konsumenter gäller när du som konsument (nedan kallat ”du”) beställer varor från Nordicink (org nr 556712-5777) på Nordicinks hemsida. Genom att beställa accepterar du dessa villkor. Dessa villkor uppdaterades senast den 31 januari 2017.

1. Åldersgräns vid beställning
2. Betalning
3. Säkerhet
4. Leveransinformation och leveranstid
5. Restnotering
6. Frakt
7. Ansvar för transport
8. Outlöst beställning
9. Ångerrätt
10. Garanti
11. Felskrivningar m.m.
12. Reklamationer
13. Force Majeure
14. Nordicinks behandling av personuppgifter
15. Miljöansvar
16. Tvist och lagval
17. Ändring av avtalsvillkoren
18. Kontakt och övrig information
19. Trygg E-handel

1.    Åldersgräns vid beställning

Nordicink ingår endast avtal med myndig person. För att handla på Nordicinks hemsida måste du ha fyllt 18 år.

2.    Betalning

Priserna anges i svenska kronor inklusive moms. Det finns möjlighet att på Nordicinks hemsida även se priserna exklusive moms. Avgifter för frakt och eventuellt postförskott tillkommer.

Vi erbjuder följande betalsätt:

Faktura

För att betala med faktura krävs att du uppger ditt personnummer. För nya kunder gäller en maxgräns om 3 000 kr första gången du betalar mot faktura. Därefter kan Nordicink komma att justera maxgränsen. Om du önskar ansöka om en högre maxgräns kan du kontakta kundtjänst.

Vid varje betalning mot faktura förbehåller sig Nordicink rätten att göra en kreditupplysning och att avslå ansökan eller begränsa köputrymmet baserat på kreditupplysningen.

Om fakturabetalning skulle avslås vid kreditkontrollen kan du alltid välja ett av de andra betalsätt vi erbjuder, dvs. kortbetalning, postförskott, PayPal eller att betala direkt via din internetbank.

Fakturan medföljer försändelsen av varan såvida du inte angivit separat faktura- och leveransadress. Fakturan ska betalas inom 10 dagar från fakturadatum. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta (med 7,5 %) samt i förekommande fall ersättning för betalningspåminnelser (om 60 kr) och inkassokostnader enligt lag.

Kortbetalning

Vi accepterar för närvarande Visa, MasterCard och American Express. Kreditkortbetalning hanteras av vår betalningspartner Digital River World Payments, se avsnittet Säkerhet nedan. För konsumenter är högsta tillåtna ordersumma vid kortbetalningar 6 000 kr inklusive moms. Pengarna reserveras på ditt konto när du godkänner ordern och dras leveransdagen.

Direktbanksbetalning

Om du är kund hos Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller SEB och använder deras internettjänst, kan du betala direkt via din bank. Du får detaljerade instruktioner om hur direktbetalning via din bank fungerar när du genomför din beställning och klickar vidare till din banks hemsida. Kom ihåg att göra klart ditt köp innan du går vidare till banken.

Postförskott

Inom Sverige kan leverans ske mot postförskott. Postförskottsavgift om 95 kr tillkommer.

Paypal

Du kan betala med PayPal.

3.    Säkerhet

Kortbetalningar hanteras av Nordicinks betalningspartner Digital River World Payments vars betalväxel uppfyller kraven för den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS som kortbolagen VISA, Mastercard, Diners, American Express och JCB har enats om. Betallösningen tillämpar 3D secure, en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. Vid kortbetalning kommer du att omdirigeras till Digital River World Payments sida där du fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. Överföringar mellan kund och Nordicink, samt mellan Nordicink och Digital River World Payments, krypteras med SSL. SSL står för Secure Socket Layer och innebär att kortinformationen skickas via en säker förbindelse, innebärande att ingen obehörig kan se din kortinformation. Nordicink hanterar eller lagrar aldrig dina kortuppgifter.

CVV eller CVC är en tre- eller fyrsiffrig verifieringskod som används för att öka säkerheten vid betalning med kort på Internet. CVV-kod (Visa) eller CVC-koden (Mastercard/Eurocard), är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort och är alltid de tre sista siffrorna. På American Express hittar du CVV-koden på kortets framsida, och är då de fyra siffrorna till höger om kortnumret.

För ytterligare information om Digital River World Payments, klicka här.   

4.    Leveransinformation och leveranstid

Våra leveranssätt:

Brev

När du gör en beställning före 19.00 på en vardag skickar vi normalt dina varor samma dag.  Det gäller för beställningar som väger under 2 kg och där värdet är mindre än 1 000 kr.
Postens brevbärare avgör om brevet kan delas ut eller hämtas hos närmaste postombud.

Paket

Om dina varor väger över 2 kg eller har ett värde över 1 000 kr skickar vi dem som paket. Du ska beställa senast 16.00 för att det normalt ska sändas samma dag. Ditt paket skickas till postombud nästa vardag där du hämtar det efter att du har fått en avisering.

Du kan välja att få varorna som paket mot Postförskott. Samma regler gäller då men en postförskottsavgift på 95 kr inklusive moms tillkommer utöver normal fraktavgift.

Postförskott

Du kan välja att få varorna levererade mot Postförskott. Då tillkommer en postförskottsavgift på 95 kr utöver normal fraktavgift och försändelsen levereras till närmsta uthämtningsställe.

Avvikelser

Det kan finnas tillfällen när vi inte skickar en beställning enligt ovan, till exempel när en vara är tillfälligt slut. Beställer du flera varor och en av dem är slutsåld kommer vi att vänta med att skicka hela din beställning tills alla varor finns i lager igen.

Du har rätt att häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig, genom att kontakta oss här. Om du redan har betalat betalar vi tillbaka pengarna inom 20 dagar.

För beställningar till postnummer som börjar med 62 samt 83-98  är normal leveranstid mellan 1-3 dagar beroende på leveranssätt.

5.    Restnotering

Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern tills dess att full leverans kan ske. Du kan dock alltid avbeställa restnoterad vara.

6.    Frakt

Du betalar 49 kr inklusive moms i fraktavgift oavsett hur mycket du beställer eller vilket leveranssätt som används. 
 

7.    Ansvar för transport

Vid transport från Nordicink till dig är Nordicink ansvarigt om varan skadas eller kommer bort under transporten.

Vid transport från dig till Nordicink är du ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten, om inte annat särskilt anges i dessa villkor.

8.    Outlöst beställning

Om Nordicink får tillbaka en försändelse som inte lösts ut från utlämningsstället, förbehåller sig Nordicink rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur.

9.    Ångerrätt

Som kund hos Nordicink har du rätt att ångra ett köp  utan att ange skäl enligt reglerna om ångerrätt  i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) och enligt nedan.

Vill du utnyttja ångerrätten måste du kontakta Nordicink inom 30 dagar från det att du tog emot varan, förslagsvis genom att kontakta vår kundtjänst och informera oss om att du vill utnyttja ångerrätten samt meddela oss ditt faktura- och kundnummer.

Du kan också använda det standardformulär för ångerrätt som Konsumentverket tillhandahåller. Du måste sedan skicka tillbaka varan till Nordicink inom 14 dagar från att du meddelade oss.
 
För hygienkänsliga produkter som har plombering, skyddsplast eller dylikt gäller ingen ångerrätt om plomberingen/skyddsplasten är bruten. För andra produkter har du rätt att undersöka varan som du har köpt. Om du hanterar varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt kommer du att bli ersättningsskyldig för den eventuella värdeminskning det innebär. För förbrukningsprodukter, exempelvis (men inte begränsat till) bläckpatroner, toner och batterier som har plombering, skyddsplast eller dylikt, kan detta innebära att du inte får tillbaka alla pengar om plomberingen/skyddsplasten är bruten. Alla tillbehör som du tog emot tillsammans med varan ska inkluderas i returförsändelsen.

Vi rekommenderar att du sparar originalförpackningen och emballaget att skicka tillbaka varan i. Till returförsändelsen ska bifogas information så att det tydligt framgår att returen kommer från dig och vilken beställning som avses. Detta kan ske genom att du returnerar varan tillsammans med fakturan eller en kopia av denna.

Postreturer skickas till:

Nordicink 
Box 1644
758 53 Uppsala

Bud och företagspaket skickar du till:

Nordicink 
Säbygatan 6
753 23 Uppsala

Vi kan bara ta emot returer som antingen skickats som brev via Postnord eller som paket direkt till vår gatuadress. Du ansvarar för att returen kommer fram. Om du vill kunna spåra din försändelse rekommenderar vi att du skickar den med ett kollinummer. Om varan försvinner eller förstörs under returen är det alltså du som ansvarar för förlusten eller skadan. Tänk på att alltid spara kvittot. Returen får inte ske mot postförskott.  

Återbetalning av det du har betalat (med avdrag för eventuell värdeminskning till följd av att du hanterat varan i större utsträckning än nödvändigt) sker så snart det är möjligt och i vart fall inom 14 dagar från det att vi tagit emot den returnerade varan (förutsatt att villkoren för ångerrätten är uppfyllda).

10.    Garanti

Nordicink svarar för varornas beskaffenhet i enlighet med Konsumentköplagen (1990:932).

Nordicink garanterar att varorna kan användas i de produkter som varorna anges passa till på Nordicinks hemsida.

Nordicink garanterar att varorna inte skadar de produkter som varorna anges passa till på Nordicinks hemsida.

Dessa garantier gäller förutsatt att de produkter som varorna från Nordicink ska användas i är tillverkade för användning inom EES-området. De patroner som säljs av Nordicink kan bara användas i skrivare som är köpta i Europa. 

Om produkten inte fungerar på avsett sätt garanterar Nordicink utbyte till ny produkt. Din garanti på skrivaren gäller oavsett vilket märke på bläckpatron eller tonerkassett du väljer att använda.

För bläck- och tonerprodukter av varumärket Nordicink gäller 3 års garanti. För övriga produkter gäller 1 års garanti om inget annat anges. I övrigt gäller tillverkarens garantier.

11.    Felskrivningar m.m.

Nordicink reserverar sig för eventuella felskrivningar på Nordicinks hemsida. Bilderna på varorna avser att illustrera varorna, men återger inte nödvändigtvis varornas exakta utseende eller beskaffenhet. Nordicink förbehåller sig rätten till att ändra samtlig information, inklusive men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering.

Nordicink reserverar sig för slutförsäljning och förändringar i produktsortimentet.

12.    Reklamationer

Om du fått en felaktig eller fellevererad vara ber vi dig kontakta kundtjänst så att vi kan rätta till eventuellt fel. Transportkostnaderna för returfrakt och ersättningsleverans sker naturligtvis utan kostnad för dig.

För att du ska ha rätt att göra gällande ett fel på varan, felleverans, transportskada eller en vara som var trasig vid leveranstillfället måste du reklamera felet inom skälig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts.

Reklamerar du inte inom tre år från det att du tagit emot varan förlorar du rätten att åberopa felet.

13.    Force Majeure

Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden av omständighet som part inte kunnat råda över såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighets ingripande samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.

14.    Nordicinks behandling av personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av när du genomför ett köp kommer att behandlas av Nordicink i egenskap av personuppgiftsansvarig eller av våra samarbetspartners i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) och vår Personuppgiftspolicy.

Genom att ta del av Nordicinks Personuppgiftspolicy och godkänna dessa avtalsvillkor samtycker kunden till behandling av personuppgifterna på det sätt som framgår av Personuppgiftspolicyn.

Genom att acceptera våra köpvillkor samtycker du till att bli kontaktad av oss i marknadsföringssyfte. Kontakt kan komma att ske via mejl, SMS, postala utskick eller på andra sätt.

För närmare information om hur Nordicink hanterar personuppgifter, läs mer i vår Personuppgiftspolicy som du finner här.

15.    Miljöansvar

Batteridirektivet (direktiv 2006/66/EG) och det s.k. WEEE-direktivet (direktivet om elektriska och elektroniska produkter, direktiv 2002/96/EG) innebär att de företag som säljer elektriska och elektroniska produkter och batterier ska ta hand om uttjänta produkter på ett miljöriktigt sätt. Alla företag som säljer dessa produkter har ett ansvar att omhänderta produkten när den är förbrukad.

För att uppfylla dessa krav är Nordicink ansluten till El-Kretsen AB. Nordicink följer därmed sin förpliktelse som producent enligt förordningen om producentansvar för batterier (SFS 2008:834) och förordningarna om producentansvar för elektriska produkter (SFS 2005:209 samt SFS 2005:210).

Detta innebär även att uttjänta batterier och produkter ska lämnas till det kommunala insamlingssystemet i respektive kommun. Släng alltså inte el-avfall i hushållssoporna. Batterier kan innehålla ämnen som är skadliga för människors hälsa och för miljön. Det är därför viktigt att alla batterier samlas in och tas om hand. Märkningen på batterierna är avsedd att förhindra att batterier slängs bland övriga sopor. Lämna därför in batterier till din närmaste återvinningscentral eller miljöstation.

Läs mer om var du kan lämna in dina använda batterier på www.batteriinsamlingen.se.

16.    Tvist och lagval

På dessa villkor ska svensk rätt tillämpas. Vid en eventuell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och följer alltid deras rekommendationer. Vid eventuella tvister kan du även vända dig hit: ec.europa.eu/odr

17.    Ändring av avtalsvillkoren

Nordicink har rätt att ändra dessa avtalsvillkor från tid till annan. De villkor som anges på Nordicinks hemsida när du beställer från Nordicink gäller för den aktuella beställningen.

.

18.    Kontakt och övrig information

Nordicink är registrerat med säte i Uppsala.

Org. nr 556712-5777
Momsregistreringsnummer: [556712-5777]
Adress: Box 23027
750 23 Uppsala
SVERIGE

Växel: 0470-625 45
Telefontider: 9:00-16:00
Lunchstängt 12-13

Epost: info@nordicink.se
För kontakt hänvisas till Nordicinks kundtjänst.

 

19.    Trygg E-handel

Vi är certifierade med kvalitetsmärkningen Trygg E-handel som innehåller bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos Nordicink. Våra köpvillkor är ett komplement till tvingande lagstiftning och inskränker inte de rättigheter du har som konsument. Läs mer om Trygg E-handel här: www.tryggehandel.se.

Köpvillkor – företag

Dessa vid var tid gällande köpvillkor för företag gäller varje gång en företagskund (nedan kallad ”kunden”) beställer varor från Nordicink (org nr 556712-5777) på Nordicinks hemsida. Genom att beställa accepterar kunden dessa villkor.

1. Betalning
2. Säkerhet
3. Äganderättsförbehåll
4. Leveransinformation och leveranstid
5. Restnotering
6. Frakt
7. Ansvar för transport
8. Outlöst beställning
9. Återköp
10. Garanti
11. Nordicinks ansvar
12. Felskrivningar mm
13. Reklamationer
14. Force Majeure
15. Nordicinks behandling av personuppgifter
16. Miljöansvar
17. Ändring av avtalsvillkoren
18. Tvist och lagval
19. Kontakt

1.    Betalning

Priserna anges i svenska kronor inklusive moms. Det finns möjlighet att på Nordicinks hemsida även se priserna exklusive moms genom att ändra inställningarna. Avgifter för frakt och eventuellt postförskott tillkommer.

Vi erbjuder följande betalsätt:

Faktura

För att få betala mot faktura krävs att kunden uppger sitt organisationsnummer.  Vid varje betalning mot faktura förbehåller sig Nordicink rätten att göra en kreditupplysning och att avslå ansökan eller begränsa köputrymmet baserat på kreditupplysningen.

Om fakturabetalning skulle avslås kan kunden alltid välja ett av de andra betalsätt Nordicink erbjuder, dvs. kortbetalning, postförskott eller betalning med PayPal. För företagskunder gäller en maxgräns om 20 000 kronor inklusive moms första gången kunden betalar mot faktura. Därefter kan Nordicink komma att justera maxgränsen. Företagskunder som önskar ansöka om en högre maxgräns kan kontakta kundtjänst.

Fakturan medföljer försändelsen av varan såvida du inte angivit separat faktura- och leveransadress. Fakturan ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta samt i förekommande fall ersättning för betalningspåminnelser och inkassokostnader enligt lag.

Anmärkningar mot faktura skall ske inom 10 dagar från fakturadatum.

Kortbetalning

Nordicink accepterar för närvarande Visa, MasterCard, American Express och Eurocard. Kreditkortbetalning hanteras av Nordicinks betalningspartner Digital River World Payments, se avsnittet Säkerhet nedan. För företag är högsta tillåtna ordersumma vid kortbetalningar 20 000 kronor inklusive moms. Pengarna reserveras på kundens konto när kunden godkänner ordern och dras på leveransdagen.

Paypal

Betalning kan ske med PayPal.

Postförskott

Inom Sverige kan leverans ske mot postförskott. Postförskottsavgift om 95 kr tillkommer.

2.    Säkerhet

Kortbetalningar hanteras av Nordicinks betalningspartner Digital River World Payments, vars betalväxel uppfyller kraven för den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS som kortbolagen VISA, Mastercard, Diners, American Express och JCB har enats om. Betallösningen tillämpar 3D secure, en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. Vid kortbetalning kommer kunden att omdirigeras till Digital River World Payments sida, där kunden fyller i sina kortuppgifter och genomför betalningen. Överföringar mellan kund och Nordicink, samt mellan Nordicink och Digital River World Payments, krypteras med SSL. SSL står för Secure Socket Layer och innebär att kortinformationen skickas via en säker förbindelse, innebärande att ingen obehörig kan se kundens kortinformation. Nordicink hanterar eller lagrar aldrig dina kortuppgifter.

CVV eller CVC är en tre- eller fyrasiffrig verifieringskod som används för att öka säkerheten vid betalning med kort på internet. CVV-kod (VISA) eller CVC-kod (Mastercard/Eurocard) är tryckt i signaturfältet på baksidan av kortet och är alltid de tre sista siffrorna. På American Express återfinns CVV-koden på kortets framsida och utgörs av de fyra sista siffrorna till höger om kortnumret.

För ytterligare information om Digital River World Payments, klicka här.

3.    Äganderättsförbehåll

Alla varor förblir Nordicinks egendom till dess att full betalning har erlagts.

4.    Leveransinformation och leveranstid

Våra leveranssätt

Vid företagsbeställningar skickas varorna som brev, paket eller Företagspaket. Om varorna skickas som Företagspaket får du normalt varorna nästa vardag före 17.00, förutsatt att du beställt senast 16.00 dagen innan.

Du kan välja att få varorna som paket mot Postförskott. Samma regler gäller då, men en postpostförskottsavgift på 95 kr inklusive moms tillkommer utöver normal fraktavgift.

Avvikelser

Det kan finnas tillfällen när vi inte skickar en beställning enligt ovan, till exempel när en vara är tillfälligt slut. Beställer du flera varor och en av dem är slutsåld kommer vi att vänta med att skicka hela din beställning tills alla varor finns i lager igen.

För beställningar till postnummer som börjar med 62 samt 83-98  är normal leveranstid mellan 1-3 dagar beroende på leveranssätt.
 

5.    Restnotering

Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern tills dess att full leverans kan ske. Kunden kan dock alltid avbeställa restnoterad vara.

6.    Frakt

Du betalar 39,2 kr exklusive moms i fraktavgift för samtliga försändelser

7.    Ansvar för transport

Vid transport från Nordicink till kunden är Nordicink ansvarigt om varan skadas eller kommer bort under transporten.

Vid transport från kunden till Nordicink är kunden ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten, om inte annat särskilt anges i dessa villkor.

8.    Outlöst beställning

Om Nordicink får tillbaka paket som inte lösts ut från utlämningsstället förbehåller sig Nordicink rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur.

9.    Återköp

Nordicink accepterar återköp inom 30 dagar från den dag då varan levererats till kunden.

Vill kunden utnyttja möjligheten till återköp ska kunden inom 30 dagar från den dag då varan har levererats till kunden kontakta Nordicinks kundtjänst och meddela sitt faktura- och kundnummer samt eventuellt andra uppgifter som kan behövas för återköpet samt sända tillbaka varan till Nordicink.

Rätten till återköp gäller endast vara som är i oförändrat skick när den returneras. Alla tillbehör som kunden tog emot tillsammans med varan ska inkluderas i returförsändelsen. Originalförpackningen får inte ha brutits eller på annat sätt skadats. För förbrukningsprodukter, exempelvis men inte begränsat till, bläckpatroner, toner, batterier och underkläder krävs att plombering, skyddsplast och dylikt inte får vara bruten.

Vi rekommenderar att du sparar emballaget att skicka tillbaka varan i. Till returförsändelsen ska bifogas information så att det tydligt framgår att returen kommer från kunden och vilken  beställning som avses. Detta kan ske genom att kunden returnerar varan tillsammans med fakturan eller en kopia av denna.

Returadressen för återsändande är:

Nordicink
Box 1644
SE-758 53 Uppsala
Sverige

Nordicink kan enbart ta emot returnerade försändelser som skickas som brev eller paket via posten. Returen får inte ske mot postförskott.

Vid utnyttjande av möjligheten till återköp bekostar kunden själv returfrakten. Om varan försvinner eller skadas under returen är det kunden som ansvarar för förlusten eller skadan.

Återbetalning sker inom 30 dagar från det att vi tagit emot den returnerade varan förutsatt att villkoren för återköp är uppfyllda. Vid kortbetalning kommer återbetalningen att ske till det kort med vilket kunden genomfört köpet. I övriga fall kommer vår kundtjänst att kontakta kunden för kontouppgifter till det konto kunden vill att Nordicink skall återbetala pengarna till.

10.    Garanti

Nordicink garanterar att varorna kan användas i de produkter som varorna anges passa till på Nordicinks hemsida.

Nordicink garanterar att varorna inte skadar de produkter som varorna anges passa till på Nordicinks hemsida.

Dessa garantier gäller förutsatt att de produkter som varorna från Nordicink ska användas i är tillverkade för användning inom EES-området. 

Om produkten ej fungerar på avsett sätt garanterar Nordicink utbyte till ny produkt. Din garanti på skrivaren gäller oavsett vilket märke på bläckpatron eller tonerkassett du väljer att använda.

För bläck- och tonerprodukter av varumärket Nordicink erbjuder vi 3 års garanti. För övriga produkter gäller 1 års garanti om inget annat anges. I övrigt gäller tillverkarens garantier.

11.    Nordicinks ansvar

Vid brott mot garantin ska Nordicink avhjälpa felet eller leverera en ersättningsvara. I den mån Nordicink bedömer att detta inte är möjligt ska Nordicink återbetala vad kunden har erlagt i betalning för varan till Nordicink.

Nordicinks ersättningsskyldighet för brott mot garantin eller detta avtal är begränsad till det belopp (inklusive fraktkostnad) som kunden har erlagt till Nordicink för den eller de varor som Nordicinks brist avser.

Utöver vad som uttryckligen anges i dessa villkor har Nordicink inget ansvar för fel och förseningar och svarar inte för någon skada, vare sig direkt eller indirekt.

12.    Felskrivningar m.m.

Nordicink reserverar sig för eventuella felskrivningar på Nordicinks hemsida. Bilderna på varorna avser att illustrera varorna, men återger inte nödvändigtvis varornas exakta utseende eller beskaffenhet. Nordicink förbehåller sig rätten att ändra samtlig information, inklusive men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering.
Nordicink reserverar sig för slutförsäljning och förändringar i produktsortimentet.

13.    Reklamationer

Kunden måste kontrollera alla varor vid ankomst för att verifiera att de är felfria och att rätt varor har levererats.

Om kunden vill göra gällande påföljder avseende ett fel i varan, felleverans eller transportskada ska kunden göra det skriftligen inom skälig tid efter det att kunden märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationen ska ske genom att kunden kontaktar kundtjänst och uppger order- och fakturanummer samt orsak till reklamationen så att Nordicink kan ta ställning till reklamationen. Reklamationen måste ske senast 14 dagar efter det att varorna har kommit kunden tillhanda. Om reklamation inte sker inom denna tid har kunden inte någon rätt att göra gällande fel enligt ovan mot Nordicink.

Om en vara är felaktig sker transportkostnaderna för eventuell returfrakt och ersättningsleverans utan kostnad för kunden.

14.    Force majeure

Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden av omständighet som part inte kunnat råda över såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighets ingripande samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.

15.    Nordicinks behandling av personuppgifter

Alla personuppgifter som kunden eller företrädare för kunden lämnar till Nordicink eller som Nordicink får del av när kunden genomför ett köp kommer att behandlas av Nordicink i egenskap av personuppgiftsansvarig eller av Nordicinks samarbetspartners i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). I enlighet med denna lag måste Nordicink be om samtycke till denna behandling av personuppgifter. Genom godkännandet av dessa avtalsvillkor lämnar kundens företrädare sådant samtycke.

Syftet med behandlingen av personuppgifter är att kunna fullgöra Nordicinks åtaganden mot kunden och att kunna informera kunden om olika erbjudanden. Nordicink använder också personuppgifterna för marknadsföring, metod- och affärsutveckling och för att fullfölja det som krävs av Nordicink enligt lag.

För närmare information om hur Nordicink hanterar personuppgifter, läs mer i Nordicinks Personuppgiftspolicy som återfinns här.

16.    Miljöansvar

Batteridirektivet (direktiv 2006/66/EG) och det s.k. WEEE-direktivet (direktivet om elektriska och elektroniska produkter, direktiv 2002/96/EG) innebär att de företag som säljer elektriska och elektroniska produkter och batterier ska ta hand om uttjänta produkter på ett miljöriktigt sätt. Alla företag som säljer dessa produkter har ett ansvar att omhänderta produkten när den är förbrukad.
För att uppfylla dessa krav är Nordicink ansluten till El-Kretsen AB. Nordicink följer därmed sin förpliktelse som producent enligt förordningen om producentansvar för batterier (SFS 2008:834) och förordningarna om producentansvar för elektriska produkter (SFS 2005:209 samt SFS 2005:210).

Detta innebär även att uttjänta batterier och produkter ska lämnas till det kommunala insamlingssystemet i respektive kommun. Släng alltså inte el-avfall i hushållssoporna. Batterier kan innehålla ämnen som är skadliga för människors hälsa och för miljön. Det är därför viktigt att alla batterier samlas in och tas om hand. Märkningen på batterierna är avsedd att förhindra att batterier slängs bland övriga sopor. Lämna därför in batterier till din närmaste återvinningscentral eller miljöstation.

Läs mer om var du kan lämna in dina använda batterier på www.batteriinsamlingen.se.

17.    Ändring av avtalsvillkoren

Nordicink har rätt att ändra dessa avtalsvillkor från tid till annan. De villkor som anges på Nordicinks hemsida när kunden beställer från Nordicink gäller för den aktuella beställningen.

.

18.    Tvist

Tvister som uppstår i anledning av detta avtal ska avgöras av svensk domstol. Svensk lag ska tillämpas på tvisten.

19.    Kontakt

Nordicink är registrerat med säte i Uppsala.

Org. nr 556712-5777
Momsregistreringsnummer: [556712-5777]
Adress: Box 23027
750 23 Uppsala
SVERIGE

Växel: 0470-625 45
Telefontider: 9:00-16:00
Lunchstängt 12-13

Epost: info@nordicink.se
För kontakt hänvisas till Nordicinks kundtjänst.